ASSALAMMUALAIKUM...nie blog ERLINA ROSLAN ^_^ terima kasih sudi membaca huhu esok datang lagi yee.. n nak ucap gakkkk terima kasih spe yang sudi singgah di blog ina ....cuma cuma nak cakap skitt hehe ::SAYANG KAT MAK AYAH kowang ketat-ketat tawww..Doakan kan diorang selalu...IBUUUU kita tidak akan menangis apabila kita membuat keputusan yang betul. Beliau menangis apabila kita mensia-siakan hidup kita. ingatt tuee... ^_^

Sunday 20 January 2013

REFLEKSI MAULID NABI


KAMI MENCINTAIMU, YA RASULULLAH...

Ujian yang sebenarnya dari cinta kepada Rasullullah SAW adalah sejauh mana kedekatan seseorang dengan ajaran-ajarannya, kepeduliannya terhadap ajaran-ajaran itu, serta perhatiannya akan sunnahnya.

Cinta kepada Rasulullah SAW adalah ukuran keimanan. Barang siapa ingin menguji kadar keimanan, hendaklah ia merasakan seberapa besar kecintaannya kepada Nabi Muhammad SAW...junjungan kita sekalian alam..Apakah mencintainya melebihi cinta kepada harta? Melebihi cinta kepada puteranya ? bahkan, melebihi cinta kepada diri sendiri ?

Allah SWT juga menetapkan metode yang benar bagi seorang muslim sejati, iaitu mengikuti Nabi yang mulia dan bahawa keiginannya mengikuti apa yang dibawa Nabi Muhammad   SAW, sesungguhnya ia telah mentaati Allah. Rasullullah bersabda : '' Tidak sempurna iman  salah seorang dari kalian hingga keinginanya mengikuti apa yang aku bawa.'' ( HR Abu Ya'la).

Orang-orang yang sangat mencintai Rasullullah SAW, adalah orang-orang yang beruntung kan?? ^_^
Ketika mencintainya... seseorang insan mukmin akan berasa tenteram & tenag, kerana telah sempurna imannya. Ia akan selalu memuji Allah SWT, yang telahmemuliakan kita dengan kurnia & telah mengistimewakan kita dengan manusia terbaik yang pernah ada. Dia telah mengutus bagi kita makhluk yang termulia di sisi-Nya. Dialah pemimpin para  rasul, seorang yang jujur, pemberi petunjuk, dan seorang terpecaya, penutup para nabi dan rasul semuanya.

Dialah yang TERbaik ajarannya & selalu benar ucapannya, hamba yang paling  jujur menyatakan kebenaran, seorang hamba pilihan yang benar dan dibenarkan. Dialah yang berakhlak dermawan dan selalu menunaikan JANJI..

Allah berfirman, '' Sungguh telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaan yang kamu alami.Dia sangat menginginkan keimanan dan keselamatan bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang beriman.'' QS At-Tawbah (9) : 128

Dialah...RASULULLAH SAW, rahmat yang menjadi anugerah. Dia telah menyampaikan risalah,menunaikan amanah, memberikan nasihat kepada umat. Dia berjihad di jalan Allah hingga ajal menjemput.Dia tidak pernah berbicara kecuali hal itu benar, dan dia tidak pernah melakukan kecualikebaikan. Akhlaknya indah disertai kharisma yang berwibawa dan perangai yang menyantuni.Dialah rahmat yang dihadiahkan kepada umat ini. '' Dan tidaklah Kami mengutus engkau, Muhammad, melainkan untuk menjadi rahmat semesta alam. '' -QS Al-Anbiya' (21): 108.

Jommm kita renung ayat nieee.....Rasullullah bersabda : Ada tiga perkara yang apabila ada pada seseorang niscaya dengannya ia akan merasakan manisnya iman.Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya daripada selain keduanya, dan dia mencintai seseorang hanya kerana Allah,serta dia benci kembali kepada kekufuran sesudah Allah menyelamatkannya dari kufurnya, sebagaimana ia benci apabila dihempaskan ke neraka.'' (HR Al-Bukhari-Muslim)

Views Views

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi membaca di blog saya ^_^