ASSALAMMUALAIKUM...nie blog ERLINA ROSLAN ^_^ terima kasih sudi membaca huhu esok datang lagi yee.. n nak ucap gakkkk terima kasih spe yang sudi singgah di blog ina ....cuma cuma nak cakap skitt hehe ::SAYANG KAT MAK AYAH kowang ketat-ketat tawww..Doakan kan diorang selalu...IBUUUU kita tidak akan menangis apabila kita membuat keputusan yang betul. Beliau menangis apabila kita mensia-siakan hidup kita. ingatt tuee... ^_^

Friday 15 June 2012

ANAK SYAITAN DISTURB YOU !


Umar al-Khatab r.a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :::

1. ZALITUUN ::: Duduk di pasar / kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.Menggoda manusia supaya berbelanja lebih & membeli barang-barang yang tidak perlu.
2.WATHIIN ::: Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.
3. A'awan ::: Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat.Seronok dengan kedudukan @ kekayaan sehingga terabai kebajikan rakyat & tidak mahu mendengar nasihat para ulamak.
4. HAFFAF ::: Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang-orang yang berada di tempat maksiat. Contoh : [ kelab malam,disko, tempat yang ada minuman keras ]
5. MURRAH :::  Merosakkan dan melalaikan orang yang sukakan muzik sehingga melupakan Allah.Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour.
6. MASUUD :::  Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja ''penyakit'' yang mula dari kata-kata mulut.
7. DAASIM :::  Duduk di pintu rumah kita ,jika tidak diberi salam ketika masuk ke rumah, DAASIM akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-berai,suami bertindak ganas,memukul isteri,isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera & pelbagai lagi bentuk kemusnahan rumah tangga)
8. WALAHAAN ::: Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia...khususnya ketika berwudhuk  & solat & menjejaskan ibadat-ibadat kita yang lain.
9. LAKHUUS ::: Merupakan sahabat orang Majusi .. yang menyembah api / matahari .


jenis mana yang selalu disturb all of us..? 

Views Views

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi membaca di blog saya ^_^